Mperiet - Mads Eriksen Wiki
Advertisement

M er en tegneserie laget av Mads Eriksen. Serien hadde fast plass i Dagbladet (nye striper) og Adresseavisen. M har også gått fast i tegneseriebladet Pondus (fra Pondus nr 5/2004 til nr 12/2006) som utgis av Schibstedforlagene. Fra januar 2007 ble M gitt ut som eget månedsblad.

Det aller første M-bladet ble gitt ut som bilag til Pondus nr 13/2006. I tillegg ble det solgt for seg selv. (Utgaven som ble solgt for seg selv har en mørk forside samt strekkode.)

2021: Dark Mads Returns

"Høsten 2021 vendte Mads Eriksen tilbake, nærmere bestemt 14 nye M-striper i Pondus nr. 10, en pastisj på Frank Millers klassiske Batman-serie Nattens ridder gjenfødes. Comebacket var blitt hintet til i Pondus nr. 9, da Jens K. Styve i en sekvens av Dunce besøkte Malvik på jakt etter den savnede tegneserieskaperen, og Eriksen bidro selv i den serien.

«Målet er å lage to tre striper i uka, så får vi se hvordan det går. Jeg tror jeg har funnet en måte å leve med å lage tegneserier på, uten at jeg må tegne 25 timer i døgnet», sa Eriksen i et intervju i Pondus-bladet."[1]

Tegneserien

M handler om Mads Eriksen selv og vennene hans, av dem mest viktig samboeren, «Madammen». Flere av stripene viser Eriksen og Madammen i en surrealistisk situasjon i hjemmet. Serien er opptatt av nerderi som Star Wars, Ringenes herre og annen popkultur. Veldig mange av stripene inneholder referanser til disse emnene, en grunn til seriens popularitet.

Utgivelser

  • M, første album, utgitt sommeren 2005, Schibstedforlagene "Humoralbum 4/2005"
  • M, andre album, utgitt 2005-10-17, Schibstedforlagene (Superalbum høsten 2005)
  • M julehefte, utgitt 2005-11-21, Schibstedforlagene
  • M: Superalbum, utgitt 2006-07-31, Schibstedforlagene
  • M julealbum 2006, utgitt 2006-11-27, Schibstedforlagene
  • Månedsbladet M, 74 utgivelser (2007-2012)
  • M: De første årene, utgitt 2007, Schibstedforlagene (Kronologisk samling av alle stripene fram til og med 2004)
  • Mperiet slår tilbake (2008)
  • M: Sønn av Frank (2009)
  • M: Marzan og Opars juveler (2012)

Referanser

  1. Holen, Øyvind. (2018, 31. august). Mads Eriksen: tegneserieskaper. I Store norske leksikon. Hentet 16. februar 2019 fra https://snl.no/Mads_Eriksen_-_tegneserieskaper.
Advertisement